Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/moname/domains/monameshkin.com/public_html/wp-content/themes/enfold/config-templatebuilder/avia-shortcodes/helper-masonry.php on line 322

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/moname/domains/monameshkin.com/public_html/wp-content/themes/enfold/config-templatebuilder/avia-shortcodes/helper-masonry.php on line 322

نام پروژه  : ساختمان دستور

عنوان پروژه   :   ساختمان دستور

آدرس            :    تهران- اتوبان صدر بعد ازتقاطع خیابان شریعتی- خیابان دستور- کوچه هفتم

نوع پروژه      :    مسکونی

زمان طراحی      :  تابستان 94

زمان تکمیل اجرا :  زمستان 94

طراحی فاز 1     :   دفترآراد – مهندسین  بهرام کلانتری – کوروش دباغ

طراحی فاز2 و مدلسازی نما ومحوطه سازی  :  مهندس مونا مشکین مهر

اجرا      :   مهندسین بهرام صالحی – طاها ایمانی

مساحت سایت پروژه :   453 مترمربع

مساحت ساخته شده    :1944 مترمربع

مشخصات پروژه

این ساختمان مسکونی  شامل یک طبقه  زیرزمین ، همکف و لابی ، 5 طبقه مسکونی تک واحدی 245 متری میباشد . در طبقات زیرزمین 1- وهمکف  مجموعا 10 پارکینگ تامین شده است ولابی وسیع و اتاق سرایداری در طبقه همکف قرار گرفته است.

پروژه قبلا به صورت تیپ سه خوابه لوکس طراحی شده بود ، اما به دلیل خواسته کارفرما و مساله نیاز مشتریان در منطقه ، تصمیم بر تغییرپلان ها به صورت 4 خوابه گرفته شد. همچنین در طبقه اول یک سوییت با ورودی مجزا قرار داشت. مهمترین چالش پروژه متفاوت بودن تیپ طبقات  بود و اینکه متفاوت  بودن طبقات را در نما به  نحوی نشان  بدهیم که  در عین حال ، هماهنگی و  تناسبات نما هم  حفظ شود.

ضوابط شهرداری برای طراحی نما حداکثر بیرون زدگی را 10 سانتیمتر ازروی اسکلت  عنوان  میکند که این ضابطه باعث ایجاد نماهایی  تخت  و فاقد سایه روشن  میشود.

پیشنهادی که مطرح شد این بود  که طبقات 2و 4 یک تراس سرتاسری با عرض کم داشته باشند که در نما ایجاد عمق نماید. همچنین برای طبقات 1و3و5 سه پوسته آجری یک شکل در نظر گرفته شد که در نگاه اول به نظر یکسان  میرسند اما در جزییاتی مثل شکل پنجره و جای تراس ها  متفاوت  هستند. همچنین یک قاب فلزی مشکی دور نما را شاخص میکند و با جزییاتی نظیر  خطوط فلاشینگ ها و نرده های فلزی ارتباط برقرار میکند . جان پناه ها با عرض 40 سانتیمتر به نحوی طراحی شده اند که در داخل آن، گلدان هایی  با گیاهان آویزی قرارگرفته و سرسبزی و طراوت را برای ساکنین به ارمغان بیاورند. همچنین در تراز همکف بعد از پله های ورودی یک تراس با عقب نشینی حدود120 سانتیمتر به وجود آمد که ضمن ایجاد سایه در نما و تعریف پیش ورودی ، جلوی پنجره های تمام قد لابی فضای مناسب جهت حرکت ایجاد کند.

درمحوطه سازی پروژه به  دلیل  وجود 2 رمپ پارکینگ ، فضای کافی برای کاشت گیاهان در کف باقی   نمی ماند وپیشنهاد شد که  فضای سبز روی دیوارهای حیاط  منتقل شود  وفقط در کنج جنوب غربی که در مسیر رمپ پارکینگ نیست ، یک  آلاچیق و آبنما طراحی گردید.  با این ترفند 3 درخت موجود در کنج جنوب غربی حیاط  حفظ شده و از سایه آنها برای فضای استراحت و نیمکت آن  استفاده میشود وطراوت و جلوه خاصی به این کنج حیاط  میدهد.

به دلایل نامعلوم برای طراح ، برخی عناصر نما در حین  اجرا تغییر کردند یا حذف شدند.

  • قاب مشکی پیرامون در کمیته نمای شهرداری حذف شد .
  • رنگ آجرنما از رنگ کرم ابلق به قهوه ای بسیارتیره ، و رنگ چوب از قهوه ای به کرم-نارنجی روشن تبدیل  شد .
  • در لبه بالایی پنجره های اصلی، باید لبه سایبان چوبی به  پروفیل  پنجره  میرسید که  در اثر اشتباه هنگام اجرا ، لبه پنجره با  سنگ  سفید  اجرا شده  است.
  • نرده های فلزی جلوی پنجره ها کلا حذف شدند و نرده تراس طبقه اول با طرح فرفورژه بدون هماهنگی با بقیه عناصر نما اجرا شده است.
  • درنمای شرقی و غربی همسایه، 40 سانتیمتر برگشت آجر و سنگ در نظر گرفته شده بود که بعد از آن با یک چفت به نمای ساده سیمانی برسد ، که اجرا نشده است .
  • طرح درب ورودی اصلی حیاط و دیواره آن بدون هماهنگی با طراح، تبدیل به درب و نرده حفاظ با طرح فرفورژه  شد.
  • آبنما به وسط دیواره غربی حیاط جابه جا شد و فضای آلاچیق زیر درختان حذف گردید.

این تصمیمات در حین اجرا ، بسیاری از زیبایی های جزییات طراحی شده را حذف کرد و مهمترین مساله تغییررنگ بندی مصالح نما بود که بعدها خود گروه اجرا نیز متوجه تیرگی بیش از حد آجر و نامناسب بودن آن شدند. بروزاین گونه تغییرات ناهماهنگ ، نیاز به  نظارت عالیه ومشورت با معمار هنگام اجرای پروژه  را ، بیش از پیش آشکار میکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید