Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/moname/domains/monameshkin.com/public_html/wp-content/themes/enfold/config-templatebuilder/avia-shortcodes/helper-masonry.php on line 322

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/moname/domains/monameshkin.com/public_html/wp-content/themes/enfold/config-templatebuilder/avia-shortcodes/helper-masonry.php on line 322

نام پروژه  : ویلای لواسان- سوگل

عنوان پروژه   :   ویلای لواسان

آدرس            :   کمربندی لواسان- بن بست سوگل

نوع پروژه      :    مسکونی – تفریحی

زمان طراحی      :  شهریور 95

زمان تکمیل اجرا :  در حال اجرا

طراحی فاز 1     :   مهندس مونا مشکین مهر

کارفرما             :    جناب اقای مهندس هدایت

پیمانکار            :   آقایان مهندسین امین و حقیقی

مساحت سایت پروژه     :    1620 مترمربع

مساحت ساخته شده    :   500  مترمربع

مشخصات پروژه

طراحی فاز 1 این پروژه از طریق پیمانکار آن به دفتر سفارش داده شد وبه دلیل اتمام  مهلت اعتبار جواز ساخت ، درخواست طراحی سریع پلان ها در مدت زمان یک هفته را داشتند که طبق آن کار برای انجام مراحل شهرداری به جریان افتاده و بعد از آن به طراحی نما و جزییات داخلی و فاز 2 بپردازیم. ا زاین  رو مراحل طراحی بدون جلسه و مشاوره با کارفرمای اصلی پروژه  انجام شد.

برنامه فیزیکی این ساختمان مسکونی شامل حداکثر 500 مترمربع زیربنا در سه طبقه است .

طبقه همکف با کاربری پارکینگ و فضاهای تاسیساتی و ورزشی و پیش بینی سوییت مهمان ، طبقه اول با کاربری پذیرایی و نشیمن و آشپزخانه و ناهارخوری ، طبقه دوم با کاربری 4 اتاق خواب  دارای حمام و رختکن مستقل میباشد . در محوطه نیز محل پارک ماشین و استخر روباز در نظر گرفته میشود.

خصوصیات زمینه و سایت را به ترتیب زیر ، مد نظر قراردادیم :

1- اولین خاصیت سایت ، دید و منظرخاص آن است. دید مطلوب زمین ضلع جنوبی آن میباشد که رو به دریاچه قرار میگیرد و تمایل داشتیم  فضاهای اصلی تا حد ممکن از این منظره بهره مند باشند. ضلع شمالی به یک دیوارسنگی با ارتفاع 5 متر همسایه مشرف است و ضلع شرقی نیز به پنجره های ویلای همسایه شرقی مشرف می باشد .

2- دومین خاصیت سایت ، فرم مثلثی زمین بود که عنصر تعیین کننده فرم بنا  و محل و جهت قرارگیری ساختمان است که مهمترین چالش پروژه از نظر طراح میباشد.

3- سومین مساله تاکید پیمانکار روی سبک معماری سنتی بود و با  ارایه نمونه هایی از معماری یزد و اصفهان ، خواستار نمای کاملا آجری (آجر گری زرد رنگ ) در عین وجود سقف شیبدار بودند.

با بررسی این زمینه ها ،  2 طرح به پیمانکار ارایه شد.

طرح شماره 1:

ایده اصلی این طرح ، قرارگیری بنا به صورت یک حجم آجری مستطیلی به موازات طول اصلی  زمین بود . در این طرح در طبقه اول ، فضای نشمین جنوبی وتراس جلوی آن  با چرخشی از حجم اصلی ، رو به سمت دریاچه میچرخد تا تاکیدی بر منظر اصلی سایت و فرم زمین داشته باشد. ضمن اینکه پنجره ها ی آن رو به نور جنوبی  قرار میگیرند. این حجم کنسول شده در طبقه همکف یک فضای مسقف نیمه باز ایجاد میکند که برای سکوهای کنار استخر و محوطه سازی استفاده میشود و حجم استخرو آبنما نیز از هندسه آن تبعیت میکند. به دلیل دید نامطلوب شرق و نور مزاحم از غرب، کمترین میزان پنجره و گشودگی در این دو ضلع قرار گرفته که بر فرم پوسته آجری نیز تاکید میکند.

طرح شماره 2:

ایده اصلی این طرح ، استفاده ازپلان با  فرم چلیپا و یک حجم مکعبی فشرده و خالص میباشد. تقسیم بندی فضاها در پلان دارای نظم و سلسله مراتب سنتی تعریف شده است و فضای مرکزی به صورت وید کنار راه  پله سه طبقه را از نظر بصری به هم  مربوط میکند. از آرایه های ظریف و پوشش مجوف آجری روی پنجره های بزرگ استفاده شده که دارای عملکرد سایبان ومحدود کردن دید مزاحم از بیرون پروژه میباشد.

بعد از ارایه طرح به پیمانکار ، تماسی در جهت ادامه کار گرفته نشده است و پروژه در مرحله اولیه طراحی باقی مانده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید