Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/moname/domains/monameshkin.com/public_html/wp-content/themes/enfold/config-templatebuilder/avia-shortcodes/helper-masonry.php on line 322

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/moname/domains/monameshkin.com/public_html/wp-content/themes/enfold/config-templatebuilder/avia-shortcodes/helper-masonry.php on line 322

نام پروژه  : تجاری-اداری سام سنتر

نام پروژه      :    مرکز تجاری-اداری سام سنتر

آدرس           :    تهران- ولیعصر- خیابان فیاضی(فرشته)

کارفرما        :    برادران مجیدی خواه

طراح           :   دفترمعماری کانسپت  (مهندسین سمیه نایب عباس ، نازنین افشار، فاطمه براتی پور)

نظارت وتیم طراحی  :  دفترمعماری کانسپت  (مهندسین رامین مهدی زاده ، مریم داوود آبادی ،نینا نصیری ، سمیه براتی پور، آتوسا عباسی)

مدیر پروژه  :  مهندس حسن ملک پور

اجرا    :  مهندسین مونامشکین مهر، امیرحسین شریعت پناهی،علی عسکری ،ایمان افشار، امیرحسین دهقانی

ناظر برق   :  مهندسین فرزاد قلوبی ، شاهین شمس العباد

ناظر تاسیسات مکانیکی : مهندسین علی فرجی ، اسلام نوروزی

مشاور سازه  :   دکتر صمد دهقان

زمان  شروع اجرا   :   بهار  90

تاریخ  تکمیل اجرا   :  زمستان 91

نوع پروژه   :  تجاری- اداری – رستوران- پارکینگ

مساحت کل پروژه : حدود 17000 مترمربع ( پارکینگ طبقاتی : 14000 مترمربع- فضای تجاری، رستوران و اداری : 2350 مترمربع )

جوایز: رتبه دوم گروه ساختمان های عمومی در مسابقه معماری داخلی ۱۳۹۲

مشخصات پروژه

*نکته 1: پروژه سام سنتر ، توسط مشاورمعماری و گروه اجرایی دیگری تا مرحله اسکلت وبخش هایی از تاسیسات انجام شده بود و به دلایلی کارگاه به مدت یک سال متوقف شده بود. گروه اجرایی که در بالا نام برده شده است ، تیم نهایی و تکمیل کننده کار در 2 سال آخرمیباشند.

*نکته2: قسمت هایی از اسکلت ساختمان دچار بازطراحی و تغییرات سازه ای شدند. به طور مثال برای نصب پله برقی طبقات تجاری که در طرح قدیمی وجود نداشت و به همین دلیل نقشه های سازه و معماری و… مجددا تهیه شده و برای اجرا به کارگاه  فرستاده میشد.قسمت هایی ازتاسیسات مکانیکی باتوجه به رعایت قوانین آتش نشانی و تغییراتی درعملکردهای مجموعه،  دچاراصلاح و تغییرات شدند.لوله کشی های برق در بخش های تجاری داخل کفسازی قرار داشتند که به دلیل نیاز به قابل دسترس بودن و تغییرات آینده کلا جمع اوری شده و به داخل سقف کاذب منتقل شدند و باتوجه به مدرن ترین مجموعه های تجاری ، کلیه مسایل روشنایی و اعلام حریق و دوربین مداربسته و بلندگو و … مورد ارزیابی و تحقیق قرارگرفته و برای  مجموعه اجرا شده اند.

*نکته 3: درمقاطعی به دلیل کمبود وقت وعجله برای راه اندازی مجموعه ، فشار کاری زیادی بر افراد مجموعه وارد میشد و طرح و اجرا هم زمان میگردید که به دلیل مدیریت صحیح و جو دوستانه  بین گروه طرح و اجرا ، که غالبا مهندسین جوان زیر 30 سال  بودند ، این مساله  نتیجه کار را تحت تاثیر قرار نداده ودر نهایت پروژه ای زیبا و حرفه ای و خوش ساخت ارایه شده است.

*نکته 4: نوع مصالح و یا نحوه اجرای جزییات بسیاری ازآنها برای گروه های پیمانکار و اجرایی کمتر شناخته شده بودند. به طور مثال استفاده از شیشه لاکوبل مشکی به عنوان پوشش دیوار، ورق های hpl در نما ، سقف کشسان باریسول در ترکیب با چراغ های آویزی لابی تجاری ، پوشش فایبرگلاس و پشم سنگ روی ستون های گرد تجاری ، استفاده از پوشش ضد زنگ نانو و چسب های مگاپوکسی … به دلیل تلاش و انگیزه بالای گروه طرح و اجرا ، همه موارد به شکل مطلوب و نسبتا پایداری بررسی و مطالعه شده و به مرحله اجرا رسیده است.

توضیحات معماری مجموعه:

مرکز تجاری سام، با هدف ارائه کالاها و خدمات رفاهی با بالاترین سطح کیفیت ایجاد شده است. این پروژه از دو طبقه فضای تجاری، پنج طبقه پارکینگ و فضاهای اداری، نیم طبقه جهت انبار و خدمات رسانی به رستوران ها و یک طبقه رستوران تشکیل شده است. جهت ارتقا کیفیت فضای رستوران ها و به دست آوردن چشم انداز کامل شهری، پارکینگ ها و نیم طبقه خدماتی و رستوران ها در طبقات فوقانی ساختمان پیش بینی شده اند.

نمای دو پوسته ساختمان متشکل از لمینیت فشرده پانچ شده در لایه بیرونی و دیوارهای ماسونری طبقات پارکینگ در لایه درونی است. در شب، نورپردازی میان دو پوسته، ساختمان را شبیه به یک جعبه درخشان می کند.

پیاده روی منتهی به ورودی اصلی مرکز تجاری با سنگ های زبر و شیارخورده خاکستری طراحی شده است. ورودی با پلکان صیقلی سفید رنگ، عناصر دکوراتیو نورپردازی در سقف و آبنمای دیواری طراحی شده است، تا در تضاد با پیاده رو پیرامون برجسته تر گردد.

اصول کلیدی طراحی فضاهای داخلی عبارتند از:

۱- ایجاد حداکثر خوانایی و شفافیت مغازه ها

۲- تقویت هویت پروژه به مثابه محل عرضه کالا و خدمات مجلل

۳- ایجاد یک لابی مرکزی جهت تقویت تعاملات اجتماعی و افزایش حضور عموم و برگزاری رخدادهای فرهنگی و تفریحی

لابی وسیع مرکزی با جانمایی مغازه ها حول یک بیضی شکل گرفت. شکل بیضوی لابی، دید کاملی به ویترین تمام مغازه ها از تمام زوایا ممکن ساخته است.  علاوه بر این، عناصر سازه ای در حد امکان پنهان شده و با پرهیز از ایجاد خطوط افقی و نیز به حداقل رساندن خطوط عمودی، تلاش شده که اغتشاش بصری به حداقل برسد.

لابی رستوران ها که در طبقه فوقانی قرار دارد به عنوان یک فضای گذار طراحی شده است. استفاده از قطعات بزرگ شیشه های ضخیم و سیاه رنگ که بر سطح درخشان که از پشت نورپردازی شده اند معلق هستند، برای افرادی که از لابی رستوران ها عبور می کنند، فضایی سرشار از ایهام ایجاد نموده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید